Educație mediatică

        În societatea actuală, mass-media joacă un rol crucial în viața noastră, devenind, de-a lungul timpului, o putere  indispensabilă, cu o influență puternică asupra  societății. Prezența sa activă se simte în viața financiar – bancară, în dezvoltarea industriei, în evoluția tehnologiei, în viața politică, dar și în viața cotidiană.

       Termenul de „mass-media” s-a format prin sinteza dintre cuvântul anglo-saxon „mass”, cu sensul de masă, căruia i s-a adăugat latinescul „media”, cu forma sa de plural, însemnând mijloace.  În general, definite ca „suporturi tehnice care servesc la transmiterea mesajelor „ prin ziare, reviste, televiziune, radio, internet și alte suporturi.     

       Menirea educativă a mass media ar fi dezvoltarea, formarea şi cultivarea capacităţii de valorificare  și exprimare culturală,  de transmitere a mesajelor constructive, a informaţiei furnizată de presă , radio, televiziune.

       Oamenii simt în permanență nevoia de informare. Ei evoluează, pe baza informațiilor pe care le primesc. Importanța evenimentelor ce ar putea să-i afecteze in mod direct anticipează unele tendințe și iau, în cunoștință de cauză, anumite decizii de a controla mediul înconjurător, pentru a acționa și a lua decizii în funcție de realitatea imediată. Astfel, mijloacele media ajută la socializare în interiorul unei comunități.

      Goana după senzațional, din păcate, a făcut ca  mass-media să fie acuzată, de multe ori, că prezintă  știri false, care au o influență negativă puternică asupra oamenilor. Mai mult decât atât, uită să informeze consumatorii de o manieră completă, corectă, obiectivă şi clară. Iată de ce efectul educativ al mass media  reprezintă un scop foarte important, pentru ca oamenii să nu cadă  pradă manipulării, dezinformării și propagandei.

      Pentru toți cei care vor să înțeleagă “Ce este o știre?”, ” Care este valoarea unei știri?” ; “Criteriile de bază a unei știri”; “Sursele unei știri și verificarea informației”, biblioteca a inițiat un curs de lecții – “Educație mass media”. Bibliotecarii, Lilia Canțîr, Lilia Gamarța au început să instruiască două grupuri-țintă, , unul de maturi( utilizatori ai bibliotecii și bibliotecari) și altul de tineri liceeni( Liceul Teoretic Iulia Hasdeu).

    La prima lecție, participanții au aflat că nu orice fel de informaţie poate fi o ştire și ca să fie considerată  o ştire, informaţia trebuie să aibă o mulţime de calităţi, așa cum ar fi actualitatea, importanta, proximitatea, proeminența, anvergura, unicitatea , să fie interesantă, adevărată și, de ce nu, chiar  și cu emoții.

   La a doua lecție s-au specificat știrile care au la bază corectitudinea, precizia și claritatea și răspund la întrebările: cine ? ; ce ? ; unde ? ; când ? ; de ce?

   La a treia lecție se va discuta despre modul de identificare a surselor de încredere  și despre numărul necesar de surse pentru  a verifica informația. 

   La a patra lecție instruiții vor învăța să identifice o știre falsă de una adevărată și cum să evite manipularea și dezinformarea, pentru a nu cădea în plasele propagandei.

Toate  acestea sunt necesare pentru a fi bine informați, pentru că «  Un om bine informat este un om puternic ».

Autor: Lilia Canțîr, bibliotecar

Reclame