Sănătatea și starea de bine

   Singurul lucru care nu poate fi cumpărat cu toți banii din lume este Viața. Prin urmare, tot ce ajută la menținerea, prelungirea și fortificarea ei reprezintă o investiție înțeleaptă. Iar lucrul în care merită să investim cel mai mult este menținerea sănătății, deoarece sănătatea este bunul cel mai de preț pe care ni l-a dat Dumnezeu fără să ne ceară  nimic în schimb, și atunci este de datoria fiecăruia dintre noi să o îngrijim.

   Sănătatea se definește ca starea unui organism la care funcționarea tuturor organelor se face în mod normal și regulat. Modul sănătos de viață reprezintă un comportament care constă în păstrarea sănătății fizice, mintale și sociale de-a lungul vieții. Este bine să acordați atenție micilor obiceiuri cotidiene ce se reflectă în starea generală a organismului și să urmăriți care din ele vă fac bine și care au o influență negativă asupra sănătății.

   Sănătatea este bine să o păstrezi atunci cînd o ai, pentru că odată pierdută, uneori este foarte greu să o recuperezi. Factorii care pot conduce la fortificarea ei sunt: alimentația echilibrată, o activitate fizică moderată, respectarea regulilor de igienă, exprimarea adecvată a emoțiilor.

   Rația alimentară zilnică cea mai potrivită se bazează pe fructe, legume, cereale și nuci. Aceste alimente conțin toate elementele hrănitoare de care ai nevoie. Ele îți dau tărie, putere de rezistență, vigoare fizică și intelectuală. Este important ca alimentele să fie proaspete. Contează în mare măsură însă nu numai ce mîncăm, ci și cum. Printre obiceiurile alimentare nesănătoase se numără: mesele neregulate, vorbitul în timpul mesei, consumul de băuturi (apă, sucuri etc.) odată cu mîncarea.

   Într-un studiu realizat în Marea Britanie, participanții au fost rugați să renunțe la alimentele ,,stresante’’ pe care le consumă și să mărească numărul de alimente care le ,,întrețin’’ starea de bine. Alimentele ,,stresante’’ includeau zahărul, cofeina, alcoolul și ciocolata. Alimentele de ,,întreținere’’ erau apa, legumele și fructele proaspete și peștele. Majoritatea participanților și-au îmbunătățit starea sănătății mintale.Ei au declarat că nu au mai avut stări de depresie și anxietate.

   Viața din zilele noastre este plină de probleme, conflicte și agitație…Toate se concretizează în cea mai comună și mai răspîndită problemă de pe planetă: stresul. Aproape oricine a suferit, mai mult sau mai puțin, de efectele sale: durere de cap, nervozitate, neliniște. Dacă stresul vă dă dureri de cap, puteți opta pentru unul din următoarele tratamente naturale de combatere:

 Mușețelul – efectul său sedativ și calmant ajută la controlarea nervilor.

 Utilizare: trei infuzii de mușețel pe zi.

 Menta – este o plantă tonifiantă și foarte utilă pentru recuperarea energiei.

 Utilizare: se pot folosi două metode :

 Infuzie dintr-o jumătate de lingură de mentă la cană.Beți o cană după fiecare masă.

 Puteți presăra în coșulețe ornamentale frunze de mentă pentru a înviora aerul în permanență.

 Ceaiul de tei – este relaxant și tranchilizant, ideal pentru calmarea tensiunii nervoase.

 Uilizare: infuzie din două linguri de flori de tei la o cană. Consumați două infuzii pe zi.

   Acolo unde este viață, este numaidecît și mișcare. Organismul tău are nevoie de mișcare pentru a intensifica și fortifica activitatea organelor. Practică un sport, mergi în parc sau în pădure pentru a face exerciții fizice, practică regulat gimnastica. Chiar și zece minute de exerciții îți vor face bine.

   Exercițiile pe care le faci trebuie să-ți producă plăcere. Numai astfel ele vor avea un efect benefic asupra sănătății tale.

   Un lucru deloc de neglijat este curățenia. Spălatul pe mâini este deosebit de important în evitarea bolilor.

   Sănătatea nu presupune doar grija față de corp, întrucît emoțiile și sentimentele contribuie în egală măsură la starea sănătății noastre. S-a observant că persoanele care își exprimă adecvat emoțiile se descurcă mai bine cu stările sufletești negative, sunt mai puțin vulnerabili față de diferite boli și infecții, rezolvă mai eficient conflictele.

           Viața în zilele noastre este cu totul alta decît acum 15-20 de ani. Condițiile de viață se schimbă mereu și foarte rapid. Mijloacele de transport performante, diverse utilaje, dispozitive și aparate diminuează efortul fizic economisind timpul. Curg încontinuu informațiile prin radio, televiziune, Internet, telefonie mobilă.

   Fără îndoială, progresul civilizației, pătrunderea tot mai accentuată a comfortului la locul de trai și de muncă, dezvoltarea tehnologiilor moderne, inclusiv a celor de diagnosticare și tratament reprezintă condiții cu efecte  positive  asupra sănătății.

   Există însă și factori negativi provocați de schimbările vieții moderne, precum poluarea, accidentele de circulație. consumul abuziv de mass-media, zgomotul citadin, contaminarea psihică prin difuzarea în exces a știrilor senzaționale, a scenelor de violență care aduc prejudicii atît sănătății noastre fizice, mintale, cît și spirituale.

   În aceste condiții, este necesar să ne cultivăm deprinderi de organizare rațională a timpului rezervat activității de bază, Internetului, emisiunilor TV. E nevoie să evităm excesele de viteză, de utilizare a computerelor , a telefoanelor mobile.

   Cei care respectă un regim echilibrat de viață vor fi fără îndoială mult mai rezistenți pentru a face față condițiilor de viață.

   Consecințele nefavorabile ale ritmurilor vieții contemporane asupra sănătății pot fi preîntîmpinate nu prin medicamente, ci prin stimularea capacității de acomodare, prin călirea organismului.

Realizat: Irina Haraz, bibliotecar