Dansul – o modalitate de exprimare

Dansul este una dintre cele mai apreciate forme de artă, deoarece prin intermediul lui ne putem exprima foarte bine trăirile și sentimentele. Prin dans comunicăm cu cei din jur și le transmitem bucurie sau tristețe, iubire sau ură. Pentru că este însoțit mereu de muzică, beneficiile dansului se extind dincolo de sfera fizică, intrând și în cea mentală și spirituală.
Dansul ne ajută să exprimăm lucruri în privința cărora poate în mod normal am avea rețineri. Este un bun remediu pentru persoanele timide și are efecte pozitive și asupra persoanelor afectate de anxietate sau depresie. De asemenea, studiile au arătat că mișcarea îi ajută și pe cei care întâmpină dificultăți în procesele de învățare, iar dansul tratează mintea și corpul ca fiind un întreg.

Această revistă bibliografică vă va duce în lumea baletului, a dansului, cât și titluri de cărți care au ca subiect principal dansul.

Lectură plăcută!

Coroliov, Elfrida. Baletul moldovenesc : actori, roluri, spectacole / Elfrida Coroliov. – Chișinău.: Biblioteca Științifică Centrală, 2015. – 304 p.

Întemeiat pe muzică și dans, baletul, ca nicio altă artă, dezvăluie mișcările interioare, nedescrise prin cuvinte, ale sufletului omenesc și atmosfera în aparență imperceptibilă a existenței societății. Spre deosebire de dans care a apărut odată cu apariția umanității, baletul este relativ tânăr. Devenind o artă de curte, baletul își însușea principiile estetice ale artiștilor proeminenți renascentiști. Arta baletului devine un prestigiu al regilor europeni și țarilor ruși. Astfel, au luat naștere capodopere ale artei mondiale a baletului, precum ”Lacul lebedelor”, ”Frumoasa din pădurea adormită”, ”Chopiniana”, Don Quijote”.

Teatrul moldovenesc de balet s-a format pe baza școlii ruse a baletului. Enciclopedia ”Baletul Moldovei” îi oferă cititorului exigent posibilitatea de a studia istoria dezvoltării artei baletului în republica noastră, de a cunoaște coregrafii, compozitori, scenografii, dirijori – creatori ai spectacolelor de balet și interpreții de balet ai câtorva generații.

https://enciclopedia.asm.md/?p=2112

Un magician al dansului scenic. – Chișinău.: Universitas, 2002. – 72 p.

Victor Tanmoșan a fost un coregraf înnăscut. El a conștientizat însă acest lucru întâmplător și destul de târziu, abia la 18 ani, când majoritatea dansatorilor sunt deja pregătiți din punct de vedere profesional pentru a se lansa în viața artistică a scenei. Evenimentul care i-a marcat destinul s-a petrecut prin 1950. A practicat boxul în timpul liber, a deprins meseria de strungar. În 1961 întreprinde un turneu la Bacu. La ansamblul moldovenesc de dansuri populare Joc. În 1965 devine balerin al Teatrului de Operă și Balet din Moldova.

Pentru un coregraf, găsirea unei rezolvări plastice a unui atare spectacol e o sarcină pe cât de dificilă pe atât de tentantă. Având un potențial de creator înnăscut, talent ce s-a manifestat în mod surprinzător în arta dansului, inegalabilul coregraf Victor Tanmoșan este o individualitate artistică eminentă, care s-a realizat prin căutări asidue ale noilor forme, în luptă cu sine însuși.

Cartea conţine articole şi aprecieri. Textul aprecierilor este paralel în limbile română şi rusă. Sunt incluse și poze din arhiva personală, precum și din spectacolul Carmen de P. Mérimée.

https://chisinauorasulmeu.wordpress.com/2014/03/30/un-magician-al-dansului-scenic-victor-tanmosan/

Figes, Orlando. Dansul Natașei : o istorie culturală a Rusiei / Orlando Figes. – Iași : Polirom, 2018. – 538 p.

Dansul Natașei a fost nominalizată pentru Duff Cooper Prize și Samuel Johnson Prize (2003). În 2009 a primit prestigiosul Premiu „Przeglad Wschodni” (Polonia) pentru cea mai bună carte străină despre istoria Europei de Est.

O cuprinzătoare istorie culturală a Rusiei, țesută din povești și personaje extraordinare, Dansul Natașei acoperă o perioadă ce se întinde de la construirea Sankt-Petersburgului, sub domnia lui Petru cel Mare, și până în anii regimului sovietic. Orlando Figes abordează domenii dintre cele mai diverse, de la arta populară până la ritualurile magice ale șamanilor asiatici, de la poezia lui Pușkin până la muzica lui Musorgski și Stravinski sau filmele lui Eisenstein, mobilizând o impresionantă distribuție de artiști și aristocrați, revoluționari și exilați, preoți și libertini, tari și tirani. Titlul volumului este inspirat de o scenă simbolică din ”Război și pace”, în care tânăra contesă aude o melodie populară și, instinctiv, începe să danseze. Pornind de la semnificația dansului Natașei, autorul explorează tensiunile dintre cultura înaltă și cultura populară, dintre componenta europeană și componenta asiatică ale culturii ruse și examinează modul în care artiștii, scriitorii și gânditorii ruși au construit mitul „sufletului rus”.

https://www.elefant.md/dansul-natasei-o-istorie-culturala-a-rusiei_8b675e12-4dea-43b8-85aa-a1598995efad

Arpino, Giovanni. Parfum de femeie / Giovanni. – București : Humanitas Fiction, 2012. – 188 p.

Cea mai cunoscută opera a lui Giovanni Arpino, Parfum de femeie a fost ecranizat în 1974, de Dino Risi, cu Vittorio Gassman în rolul principal, și în 1992, în regia lui Martin Brest, cu Al Pacino și Chris O’Donnell în distribuție. Pentru memorabila interpretare a personajului Frank Spade, colonelul infirm, Al Pacino a primit premiul Oscar. În fiecare an, căpitanul Fausto călătorește o săptamână prin Italia, dar nu se poate bucura de priveliștea inundată de soarele verii. În timpul unor manevre militare pe timp de pace, explozia unui obuz i-a răpit vederea și i-a retezat degetele de la o mână. De aceea, are nevoie de un însoțitor, un recrut trimis de la garnizoană. Alături de dezabuzatul Fausto, ale cărui vorbe mușcătoare nu iartă pe nimeni, tânărul începe prin a-și regreta fapta bună. Călătoria lor pare un pelerinaj fără credință, o odisee fără glorie: Fausto, cufundat în lumea întunericului, fuge de sine și de casă în care își trăiește calvarul nemărturisit. Dar orașele toropite de caniculă se dovedesc reperele unui paradoxal parcurs inițiatic: ținta tânărului este să ajute un nevăzător, dar acesta din urmă îi va deschide ochii asupra lumii. Ținta lui Fausto este autodistrugerea, dar va sfârși găsind iubirea.

https://librarius.md/ro/book/001047-parfum-de-femeie

Țurcanu, Ianoș. Dansul florilor / Ianoș Țurcanu. – Chișinău. : Prut International, 2016. – 32 p

În această carte sunt poezii cu desene ilustrate, în versuri. Aceste versuri aparțin unora din autori contemporani din întreg spațiul românesc. Cartea se impune atât prin cuvintele potrivite, cat si prin ilustrațiile vii, atractive, realizate de graficieni talentați din diferite generații. Dacă de carte te-apropii discret, poţi să descoperi orice secret… Aşa începe poezia  „Cartea” de Ianoş Ţurcanu. Cartea a fost promovată în anul 2017 într-un program de lectură. Este o carte perfectă pentru un concurs sau un recital de poezii, mai ales că suntem în anotimpul primăverii și a florilor.

https://www.elefant.md/dansul-florilor_ac077659-c339-4847-9323-a238952c17a3

Andone, Cristina. Ceaicovski și dansul notelor de argint / Cristina Andone. – București : Adevărul Holding, 2011. – 37 p.

Colecția Povești din Pădurea Muzicală reprezintă o serie de povești pentru copii scrise de Cristina Andone, ale căror personaje principale sunt cei mai mari compozitori ai lumii. Cărțile, original ilustrate de Adriana Gheorghe, Sebastian Oprița și Thea Olteanu, îi vor „împrieteni“ pe copii cu muzica clasică, oferindu-le, într-un mod accesibil, informații esențiale pentru cultura lor generală.

Micii cititori vor învăța : Cine a fost Piotr Ilici Ceaikovski, Pentru ce simfonii e foarte cunoscut, Care sunt cele mai cunoscute compoziții pentru balet semnate de el, De ce e încadrat Ceaikovski la romantism, cum se înrudește cu Chopin sau Beethoven și ce îi desparte.

https://www.librarie.net/p/212842/ceaikovski-si-dansul-notelor-de-argint-carte-cd

Realizat de Doina Spătaru

șef-sector